EDITH
Schilderen,
je kijkt,
je voelt,
je beleeft,
je verwerkt,
en je hoopt, dat je van daaruit
iets kan creëren,
iets wat heel dicht bij je staat,
een vingerafdruk.
Inleidende woorden kunnen averechts werken.
Schilderijen moet je namelijk bekijken zonder gestoord te worden door de mening van een ander. Toch zou ik graag een paar woorden willen zeggen over het werk van Edith Claessen.
Ik heb het ontstaan van veel van haar werken van nabij mogen meemaken en raakte zeer onder de indruk. Edith is een gedreven schilderes. Emotioneel, intuïtief en met een poëtische blik.
Haar schilderijen zijn figuratief, zij heeft altijd een herkenbaar motief maar haar visie is abstract.
Zij schildert niet "het motief,, maar een compositie van kleur, vorm, beweging, ritme. Het gaat er niet om wát je schildert, maar hoe je het schildert. In elk schilderij weet zij een eigen expressie, een eigen sfeer te vinden.
Edith bezit ook een verrassende spontaniteit. Zij is zichzelf en volgt niet de mode, de waan van de dag.
Zij gaat haar eigen picturale weg. Dat is een teken van authenticiteit. Haar oriëntatie is heel divers.
Door een sterke affiniteit met haar directe omgeving schildert zij veel stillevens, maar zij is ook geboeid door de expressieve landschappen van Zuid-Frankrijk en Italië.
Willy Rieser